Kefir får mig att tänka tillbaka på barndomen, när jag helst av allt bara ville ha en tallrik A-fil med kanel till frukost. Än idag är det en stor favorit, och kefir påminner om A-fil, så jag är så glad att kefir är en del i candida-dienten! 
 
Jag gör min egna kefir för att slippa tillsatser och e-ämnen. Det är enkelt, gott och nyttigt, bättre kan det väl inte bli? Dessutom äter kefirgrynen laktosen i mjölken, så även fast jag är laktosintolerant så klarar jag av att äta kefir gjord på vanlig mjölk. Mjölkefirgrynden kan man köpa på Grönt Levande.
 
Varför är kefir bra att äta?
Kefir innehåller laktobaciller, (probiotika, levande bakteriekultur) vilket bidrar till en bättre tarmflora. Som bekant så är syftet med Candida-dieten att reducera Candida-överväxten i magen samtidigt som de goda bakterierna i magen stärks! Detta gör kefir till något du kan äta med gott samvete under din diet. 
 
För att göra din egna kefir behöver du
  • Mjölkkefirgryn
  • 2-10 dl ekologisk standardmjölk
Till 0.5 g mjölkkefirgrynanvänd ca 2-5 dl mjölk. 
 
Förslag på tillbehör
  • Ceylonkanel (som är "riktig" och den hälsosammare kanelsorten)
  • Färska bär såsom hallon eller blåbär som inte tillhör de söstaste bären.
  • Pumpakärnor är också ett trevligt tillbehör, så även kokosflingor.
 
Gör såhär
  1. Häll 2-10 dl mjölk i en glasburk och lägg ner dina aktiverade mjölkkefirgryn
  2. Sätt på locket lite löst så att det kan komma in luft i bruken och låt stå i rumstemperatur i 24-48 h.
  3. Sila av kefiren och ställ in i en glasbruk i kylen. 
  4. Upprepa processen med ny mjölk och samma kefirgryn för att göra mer kefir. 
 
 
Vise du att
Om du byter ut den ekologiska mjölken mot ekologik grädde blir det kefir Crème Fraiche. Se mitt recept för Tzatziki på kefir crème fraiche.